LiveZilla Live Chat Software

Constellation, le dépôt institutionnel de l'Université du Québec à Chicoutimi

Elementary students’ affective variables in a networked learning environment supported by a blog : a case study

Allaire Stéphane, Thériault Pascale, Gagnon Vincent et Lalancette Evelyne. (2013). Elementary students’ affective variables in a networked learning environment supported by a blog : a case study. Canadian Journal of Learning and Technology, 39, (3), p. 1-17.

[img]
Prévisualisation
PDF
495kB

URL officielle: http://cjlt.csj.ualberta.ca/index.php/cjlt/article...

Résumé

This study documents to what extent writing on a blog in a networked learning environment could influence the affective variables of elementary-school students’ writing. We grounded our framework more specifically in theory of self-determination (Deci & Ryan, 1985), relationship to writing (Chartrand & Prince, 2009) and the transactional theory of Rosenblatt (1991). Our research team used both pre and post-tests to measure affective variables and we conducted the analysis on the basis of inferential and correlational statistics using SPSS 17®. We also used qualitative analysis to identify writing intents and topics of blog posts. Results indicate, in particular, an increase in motivation to write in pupils who used the blog, whereas the number of comments made per post did not seem to have any definitive impact on this subject.

Type de document:Article publié dans une revue avec comité d'évaluation
Volume:39
Numéro:3
Pages:p. 1-17
Version évaluée par les pairs:Oui
Date:2013
Sujets:Sciences sociales et humaines > Sciences de l'éducation
Sciences sociales et humaines > Sciences de l'éducation > Psychopédagogie
Département, module, service et unité de recherche:Départements et modules > Département des sciences de l'éducation
Mots-clés:motivation, ICT, relationship to writing, affective variables, networked learning environment
Déposé le:28 avr. 2014 19:47
Dernière modification:28 avr. 2014 19:47
Afficher les statistiques de telechargements

Éditer le document (administrateurs uniquement)

Creative Commons LicenseSauf indication contraire, les documents archivés dans Constellation sont rendus disponibles selon les termes de la licence Creative Commons "Paternité, pas d'utilisation commerciale, pas de modification" 2.5 Canada.

Bibliothèque Paul-Émile-Boulet, UQAC
555, boulevard de l'Université
Chicoutimi (Québec)  CANADA G7H 2B1
418 545-5011, poste 5630