LiveZilla Live Chat Software

Constellation, le dépôt institutionnel de l'Université du Québec à Chicoutimi

Indigenizing vocabulary teaching: an example of multiliteracies pedagogy from Unamen Shipu

Lavoie Constance, Mark Marie-Paul et Jenniss Brigitte. (2014). Indigenizing vocabulary teaching: an example of multiliteracies pedagogy from Unamen Shipu. Diaspora, Indigenous and Minority Education, 8, (4), p. 207-222.

[img]
Prévisualisation
PDF - Version soumise
253kB

URL officielle: https://doi.org/10.1080/15595692.2014.952403

Résumé

This article presents a community-based pedagogical initiative for teaching vocabulary. The research took place in the Innu community of Unamen Shipu in northern Quebec. The study introduced a teaching method grounded in Indigenous knowledge theory that exemplified the multiliteracies pedagogy principles. This exploratory study used participatory action research in which thirty students were exposed to the teaching method. The teaching method was designed and validated by the community-based researcher. The results give insight on how to adapt French language teaching for Indigenous communities. This article analyzes the benefits of including elders, parents, Indigenous knowledge, observation, and storytelling for vocabulary teaching.

Type de document:Article publié dans une revue avec comité d'évaluation
Volume:8
Numéro:4
Pages:p. 207-222
Version évaluée par les pairs:Oui
Date:2014
Sujets:Sciences sociales et humaines > Sciences de l'éducation
Département, module, service et unité de recherche:Départements et modules > Département des sciences de l'éducation
Mots-clés:vocabulaire, autochtones, multilitéracie, pédagogie
Déposé le:31 août 2018 00:35
Dernière modification:31 août 2018 00:35
Afficher les statistiques de telechargements

Éditer le document (administrateurs uniquement)

Creative Commons LicenseSauf indication contraire, les documents archivés dans Constellation sont rendus disponibles selon les termes de la licence Creative Commons "Paternité, pas d'utilisation commerciale, pas de modification" 2.5 Canada.

Bibliothèque Paul-Émile-Boulet, UQAC
555, boulevard de l'Université
Chicoutimi (Québec)  CANADA G7H 2B1
418 545-5011, poste 5630