Constellation, le dépôt institutionnel de l'Université du Québec à Chicoutimi

(Mal)adaptive cognitions as predictors of statistics anxiety

McIntee Sara-Emilie, Goulet-Pelletier Jean-Chrisophe, Williot Alexandre, Deck-Léger Emma, Lalande Daniel, Cantinotti Michael et Cousineau Denis. (2022). (Mal)adaptive cognitions as predictors of statistics anxiety. Statistics Education Research Journal, 21, (1), p. 5.

[thumbnail of 364-Article Text-2027-1-10-20220303.pdf]
Prévisualisation
PDF - Version publiée
348kB

URL officielle: https://doi.org/10.52041/serj.v21i1.364

Résumé

A vast majority of social science students experience statistics anxiety in their statistics class, a course often perceived as the most difficult one of their academic paths. The present study examines the role of attitudes towards statistics, cognitive emotion regulation strategies, and satisfaction of psychological needs in the prediction of statistics anxiety as well as the contribution of gender onto statistics anxiety. Two hundred forty-two undergraduate social sciences students in Canada completed the study. Positive attitude towards statistics, fewer maladaptive emotion regulation strategies, and satisfaction of psychological needs were related to less statistics anxiety; adaptive emotion regulation strategies, however, were not. Furthermore, women experienced more statistics anxiety than men. Results provide insight about individual differences that may impact experiences of statistics anxiety and overall learning in the context of a statistics course.

Type de document:Article publié dans une revue avec comité d'évaluation
ISSN:1570-1824
Volume:21
Numéro:1
Pages:p. 5
Version évaluée par les pairs:Oui
Date:2022
Identifiant unique:10.52041/serj.v21i1.364
Sujets:Sciences sociales et humaines
Sciences sociales et humaines > Sciences sociales
Sciences sociales et humaines > Sciences sociales > Psychologie
Sciences de la santé
Département, module, service et unité de recherche:Départements et modules > Département des sciences de la santé > Module de psychologie
Mots-clés:statistics education research, statistics anxiety, teaching of statistics, emotion regulation strategies, psychological needs, attitudes, recherche en éducation statistique, anxiété statistique, enseignement de la statistique, stratégies de régulation des émotions, besoins psychologiques
Déposé le:19 janv. 2023 15:19
Dernière modification:19 janv. 2023 15:19
Afficher les statistiques de telechargements

Éditer le document (administrateurs uniquement)

Creative Commons LicenseSauf indication contraire, les documents archivés dans Constellation sont rendus disponibles selon les termes de la licence Creative Commons "Paternité, pas d'utilisation commerciale, pas de modification" 2.5 Canada.

Bibliothèque Paul-Émile-Boulet, UQAC
555, boulevard de l'Université
Chicoutimi (Québec)  CANADA G7H 2B1
418 545-5011, poste 5630