Chehri Hamou, Chehri Abdellah et Hakem Nadir. (2019). In underground vehicular radio channel characterization. Procedia Computer Science, 159, p. 514-523.
Prévisualisation |
PDF
- Version publiée
Disponible sous licence Creative Commons (CC-BY-NC-ND 2.5). 916kB |
URL officielle: http://dx.doi.org/doi:10.1016/j.procs.2019.09.206
Résumé
Vehicular communication is characterized by a dynamic environment and high mobility. In this paper we present a shadow fading model targeting system simulations based on real measurements performed in underground gallery. As first results, we present in this paper the delay spread statistics for each investigated environment. We also study the large-scale, small-scale fading and extract some time channel parameters such as root-mean-square (RMS) delay for a realistic underground propagation environment at 5.9 GHz. Since there are so far few published results for these confined environments, the results obtained can be useful for the deployment of vehicular-to-vehicular (V2V) and vehicular-to-infrastructure (V2I) communication systems inside underground mines galleries.
Type de document: | Article publié dans une revue avec comité d'évaluation |
---|---|
Volume: | 159 |
Pages: | p. 514-523 |
Version évaluée par les pairs: | Oui |
Date: | 14 Octobre 2019 |
Sujets: | Sciences naturelles et génie > Génie Sciences naturelles et génie > Génie > Génie informatique et génie logiciel Sciences naturelles et génie > Sciences appliquées |
Département, module, service et unité de recherche: | Départements et modules > Département des sciences appliquées > Module d'ingénierie |
Mots-clés: | VANET networks, channel modeling, vehicle to vehicle communication, large-scale fading, small-scale fading, Réseaux VANET, modélisation de canaux, communication de véhicule à véhicule, évanouissement à grande échelle, évanouissement à petite échelle |
Déposé le: | 25 mai 2021 22:35 |
---|---|
Dernière modification: | 25 mai 2021 22:35 |
Éditer le document (administrateurs uniquement)