Constellation, le dépôt institutionnel de l'Université du Québec à Chicoutimi

Assessment of runway surface conditions by British Pendulum testing under the Global Reporting Format winter conditions

Brassard Jean-Denis, Beaulieu Audrey, Tremblay Marc Mario et Momen Gelareh. (2022). Assessment of runway surface conditions by British Pendulum testing under the Global Reporting Format winter conditions. Applied Sciences, 12, (19), e9646.

[thumbnail of Assessment of Runway Surface Conditions by British Pendulum Testing under the Global Reporting Format Winter Conditions.pdf]
Prévisualisation
PDF - Version publiée
Disponible sous licence Creative Commons Attribution (CC-BY 2.5).

2MB

URL officielle: https://doi.org/10.3390/app12199646

Résumé

Poor braking performance on runways during winter is one of the most significant factors causing runway excursions. The International Civil Aviation Organization (ICAO) proposed a standardized method, named the Global Reporting Format (GRF), to establish runway surface conditions based on human observers. The GRF includes the description of most winter conditions. This work aimed at reproducing the GRF winter conditions in the laboratory, and to monitor the effect of the surface conditions, both without surface treatment and with surface treatment using liquid runway de-icing products (RDP) in both de-icing and anti-icing modes, using the British Pendulum Tester (BPT). The reproduction of the GRF winter conditions was possible in the laboratory since the BPT results correlated well with the GRF ratings. The worst conditions retained snow on ice. Wet conditions obtained with water and RDPs (potassium formate KFO, potassium acetate KAC and hybrid glycol-KAC HYB) behave similarly, indicating that RDPs alone on a runway for prevention are not any more dangerous than just water. The range from wet to dry, equivalent to a British Pendulum Number (BPN) from ~40 to ~50, was considered as good conditions on the runway. All the RDPs tested in the study improved the BPN from untreated conditions. In most of the conditions, the RDPs improved the BPN to values in the range of favorable conditions. KFO and KAC reacted almost in the same way for each condition. However, the HYB was better in conditions with ice. The obtained results demonstrated that simulated laboratory winter conditions could be used to determine the efficiency of RDPs in both de-icing and anti-icing modes.

Type de document:Article publié dans une revue avec comité d'évaluation
ISSN:2076-3417
Volume:12
Numéro:19
Pages:e9646
Version évaluée par les pairs:Oui
Date:2022
Identifiant unique:10.3390/app12199646
Sujets:Sciences naturelles et génie > Génie
Sciences naturelles et génie > Génie > Génie des matériaux et génie métallurgique
Sciences naturelles et génie > Sciences appliquées
Département, module, service et unité de recherche:Unités de recherche > Centre international de recherche sur le givrage atmosphérique et l’ingénierie des réseaux électriques (CENGIVRE) > Laboratoire international des matériaux antigivres (LIMA)
Unités de recherche > Centre international de recherche sur le givrage atmosphérique et l’ingénierie des réseaux électriques (CENGIVRE) > Laboratoire des revêtements glaciophobes et ingénierie des surfaces (LaRGIS)
Départements et modules > Département des sciences appliquées > Module d'ingénierie
Mots-clés:winter maintenance, runway de-icing products, landing and takeoff, snow, ice, British Pendulum Tester, Global Reporting Format, entretien hivernal, produits de dégivrage de piste, atterrissage et décollage, neige, glace
Déposé le:21 déc. 2022 14:32
Dernière modification:21 déc. 2022 14:32
Afficher les statistiques de telechargements

Éditer le document (administrateurs uniquement)

Creative Commons LicenseSauf indication contraire, les documents archivés dans Constellation sont rendus disponibles selon les termes de la licence Creative Commons "Paternité, pas d'utilisation commerciale, pas de modification" 2.5 Canada.

Bibliothèque Paul-Émile-Boulet, UQAC
555, boulevard de l'Université
Chicoutimi (Québec)  CANADA G7H 2B1
418 545-5011, poste 5630