Constellation, le dépôt institutionnel de l'Université du Québec à Chicoutimi

The uses of chatbots in the context of children and teenagers bullying: a systematic literature review

Lafrance St-Martin Laura Iseut et Villeneuve Stéphane. (2024). The uses of chatbots in the context of children and teenagers bullying: a systematic literature review. Cogent Education, 11, (1), e2312032.

[thumbnail of LafranceStMartin_&_Villeneuve_2024_CogentEducation.pdf]
Prévisualisation
PDF - Version publiée
Disponible sous licence Creative Commons (CC-BY-ND 4.0).

1MB

URL officielle: https://doi.org/10.1080/2331186X.2024.2312032

Résumé

This paper presents the results of a systematic literature review concerning the actual and future uses of chatbots (artificial conversation agents) in youth bullying cases. The study found that while artificial intelligence is highly regarded as an interesting tool by researchers, the technology is not yet good enough to intervene in crisis cases. Indeed, the studies show that chatbots are still inaccurate regarding emotion detection, their language is not adapted to children’s way of speaking and writing, and they are too predictable. Despite those limitations, the most promising use of chatbots regarding bullying is as a way to raise awareness about it among children and teenagers. Chatbots could then become a tool in preventing bullying cases. This paper also presents a review of researchers’ rhetoric about chatbots, the reasons why youths want to interact with chatbots, and how the use of chatbots in intervention is going to affect the service providers’ work.

Type de document:Article publié dans une revue avec comité d'évaluation
ISSN:2331-186X
Volume:11
Numéro:1
Pages:e2312032
Version évaluée par les pairs:Oui
Date:31 Décembre 2024
Identifiant unique:10.1080/2331186X.2024.2312032
Sujets:Sciences sociales et humaines > Sciences de l'éducation
Sciences sociales et humaines > Sciences sociales > Psychologie
Sciences naturelles et génie > Sciences mathématiques > Informatique
Département, module, service et unité de recherche:Départements et modules > École des arts numériques, de l'animation et du design (NAD-UQAC)
Mots-clés:bullying, youths, artificial intelligence, AI, chatbots, intervention
Déposé le:10 juin 2024 13:26
Dernière modification:10 juin 2024 13:26
Afficher les statistiques de telechargements

Éditer le document (administrateurs uniquement)

Creative Commons LicenseSauf indication contraire, les documents archivés dans Constellation sont rendus disponibles selon les termes de la licence Creative Commons "Paternité, pas d'utilisation commerciale, pas de modification" 2.5 Canada.

Bibliothèque Paul-Émile-Boulet, UQAC
555, boulevard de l'Université
Chicoutimi (Québec)  CANADA G7H 2B1
418 545-5011, poste 5630